HAQ the Movie : ADI PUTRA HOT !!


Kali pertama Ady Putra pernah menanggalkan bajunya untuk filem Anak Halal yang ditayangkan di pawagam tahun lalu. Itupun sekadar beberapa saat. Kali ini nampaknya lebih lama dan pasti membuatkan khalayak kagum dengan tubuh sasanya. Percayalah!

BANYAK yang perlu dikorbankan oleh dua jejaka pujaan ramai ini - Ady Putra dan Zul Huzaimy apabila terlibat dengan filem jalur aksi, Haq di bawah lembayung produksi KasehDia Pictures dengan kerjasama Blackbox Pictures itu.
Apa tidaknya, Ady Putra yang memegang watak sebagai Bad selama dua bulan setengah hanya menjamah lauk ikan sahaja tanpa nasi demi mendapatkan bentuk badan yang dikehendaki oleh sang pengarah, C.L. Hor.
Itu harga yang perlu dibayar oleh jejaka berusia 28 tahun itu. Biarpun begitu, tiada riak kekesalan mahupun kedukaan yang terpamer pada wajah kacaknya itu apabila mengamalkan rejim pemakanan sihat semata-mata untuk mendasari watak Bad.
Kalau diikutkan, kata anak kelahiran Singapura itu, watak yang dipegang dalam Haq tidaklah sesukar seperti yang dilihat secara luaran, namun ia tetap menuntut pengorbanan yang bukan sedikit.
"Saya hanya dibenarkan mengambil lauk ikan yang memberi protein dalam badan sepanjang tempoh penggambaran ini. Pada awalnya memanglah saya tidak biasa. Kita orang Melayu sudah biasa makan nasi hari-hari.
"Kalau sehari dua tidak apa juga, tetapi bayangkan makan pagi dan tengah hari asyik-asyik ikan saja sedangkan orang di sekeliling makan dengan lauk-pauk enak dan sedap.
"Namun Alhamdulillah, lama-kelamaan saya dapat membiasakan diri dengan diet baru ini. Bagi mengelakkan masalah kelaparan, saya makan roti fiber. Dengan badan yang tidak ada kandungan gula maka saya mengambil makanan tambahan seperti coklat.
"Ada waktunya saya curi-curi makan lauk ayam juga sebab tidak dapat kawal nafsu makan. Ayam juga menyediakan protein kepada badan namun ia sedikit berair. Sebab itulah saya disarankan makan ikan.
"Saya bagaimanapun tidak merungut dengan keadaan ini disebabkan mahu menampilkan aksi terbaik. Sebagai seorang pelakon, sudah pastilah kita kena komited dan berkorban," jelasnya ketika ditemui pada majlis sidang media filem tersebut di Carcosa Seri Negara, Kuala Lumpur baru-baru ini.
ZUL dan Ady Putra sanggup melakukan pelbagai pengorbanan demi filem Haq kerana percaya ia naskhah yang istimewa.



Dalam filem Haq yang masih lagi mencari tarikh tayangan tahun depan, penonton dapat menyaksikan dengan mata sendiri adegan Ady Putra membuka satu persatu jaket dan bajunya dengan penuh bergaya sehingga akhirnya menampakkan badannya ketika bertarung dengan lima orang musuh dalam filem itu.
Kali pertama Ady Putra pernah menanggalkan bajunya untuk filem Anak Halal yang ditayangkan di pawagam tahun lalu. Itupun sekadar beberapa saat. Kali ini nampaknya lebih lama dan pasti membuatkan khalayak kagum dengan tubuh sasanya. Percayalah!
Bercakap tentang kesanggupan empunya diri menunjukkan tubuh sasanya kepada orang ramai, Ady Putra menerangkan dia ada alasan tersendiri berbuat begitu dan ia bukanlah disengajakan.
"Saya tidak kisah untuk menampakkan tubuh badan kepada peminat kalau melibatkan diri dengan mana-mana filem. Tetapi saya perlu lihat terlebih dulu sejauh mana perlunya saya tanggalkan pakaian untuk membawakan watak yang diberi.
"Contohnya dalam filem Haq ini saya kena buka baju untuk babak berlawan. Kerana itu jugalah saya berdiet untuk mengekalkan bentuk tubuh sasa. Saya lihat tiada masalahnya kalau berdepan dengan babak macam itu," jelasnya tanpa berselindung.
Zul banyak bermain emosi
Biarpun sudah dikenali ramai sebagai pelakon berbakat besar, Zul Huzaimy Marzuki atau lebih senang membahasakan dirinya sebagai Zul mengaku dia juga harus melakukan pengorbanan untuk menzahirkan watak Haq.
Berilah apa jua watak kepada pelakon itu, dia dapat menghayatinya dengan mudah tanpa berdepan dengan sebarang kesulitan ibarat sesetengah pelakon lain.
Cuma dalam filem itu tutur Zul lagi, dia harus membataskan diri agar tidak terlalu berlebih-lebihan tatkala menunjukkan sisi seorang Haq. Lontaran dialognya juga harus dikawal supaya penonton tidak mampu menghidu amarahnya terhadap Bad.
ADY PUTRA mengamalkan diet ketat untuk mendapatkan bentuk badan yang lebih sasa.



"Watak Haq merupakan seorang lelaki yang baik. Cuma watak ini perlu dimasukkan unsur-unsur manusia yang ada ketegasannya apatah lagi berkaitan satu-satu situasi penting yang berlaku dalam hidupnya.
"Contohnya pandangan mata saya tetap kena nampak natural walaupun sedang marah dengan perbuatan Bad yang menganiaya keluarganya dan Aina lakonan Raja Farah.
"Ada waktunya saya tidak mampu mengawal renungan apabila terlalu terbawa-bawa dengan emosi tetapi pengarah akan segera menegurnya.
"Susah jugalah hendak bawa watak Haq ditambah pengarah filem ini amat berhati-hati merakamkan setiap babak walaupun hanya melibatkan lenggok badan dan luahan dialog," jelasnya dalam nada perlahan.
Kalau sebelum ini Zul hanya menggunakan teknik-teknik tertentu semasa merealisasikan adegan bertarung dengan pihak lawannya, lain pula halnya kali ini.
"Pengarah mempersoalkan impak adegan pergaduhan ini kalau ia dilakukan dengan teknik saja. Oleh itu saya dikehendaki membelasah betul-betul pelakon tambahan semasa melibatkan babak pergaduhan.
"Saya segera ikut arahan Hor sampaikan bengkak jugalah anggota badan saya. Tetapi pengarah mengatakan teknik berlawan saya sebenarnya salah, gara-gara saya mengalami kecederaan sedangkan individu-individu yang kena pukul dengan saya okey saja," jawab Zul.
Dalam pada itu, Raja Farah Raja Aziz atau Raja Farah yang memegang peranan sebagai Aina tidak mampu menyembunyikan riak teruja dapat melibatkan diri dengan produksi filem yang menelan perbelanjaan RM2.5 juta itu.
JUMAATUN (tiga dari kanan) bersama pengarah dan pelakon Haq, (dari kiri) Raja Farah, Ady Putra, Hor, Nanu dan Zul.


Haq menjadi filem ketujuh memunculkan wajah gadis berusia 21 tahun itu di layar perak. Dia mengakui filem itu ada keistimewaan tersendiri berbanding karya-karya yang pernah mendapat khidmatnya sebelum ini.
"Ia merupakan filem yang bagus. Saya berani cakap macam ini kerana dari awal memulakan penggambaran, saya nampak kesungguhan seluruh tenaga kerjanya melakukan tugas masing-masing selain memiliki jalan cerita menarik.
"Saya percaya bahawa filem ini bakal mengejutkan ramai. Dengan teknik janaan imej ditambah plotnya berkaitan lelaki yang mempunyai kuasa luar biasa menjadi elemen terpenting mengajak penonton untuk menyaksikan filem ini.
"Selain menunjukkan kesengsaraan akibat dicederakan tanpa belas kasihan oleh Bad, saya juga bermain dengan banyak emosi," jelasnya yang bebas melontarkan pendapat kepada tuan pengarah semasa terlibat dalam penggambaran yang banyak berlokasi di negeri Perak, Selangor dan Kuala Lumpur.
Selain Ady Putra, Zul Huzaimy dan Raja Farah, filem itu turut dibintangi oleh Fatimah Abu Bakar, Nanu Baharuddin dan Zulkifli Ismail.
Penerbit filem Haq, Jumaatun Azmi memberitahu filem itu dihasilkan berdasarkan kehidupan moden manusia hari ini merangkumi pelbagai aspek dan perspektif. Naskhah berkenaan juga diterbitkan secara bersama dengan pelakon terkenal, Nanu.

sumber : kosmos!





No comments:

PUSH