Harimau Malaya optimistik


RAJAGOBAL (kanan) berbincang sesuatu dengan jurulatih kecergasan, Rustov Bozik pada sesi latihan skuad kebangsaan di Wisma FAM, Kelana Jaya baru-baru ini.
TANPA mengira pasukan mana yang bakal diundi bertemu Malaysia pada pusingan pertama Kelayakan Piala Dunia 2014, pengurus skuad kebangsaan, Datuk Subahan Kamal optimis Harimau Malaya akan mara ke pusingan kedua.
Petang ini, undian pusingan pertama dan kedua Kelayakan Piala Dunia 2014 serta undian pusingan kedua Kelayakan Olimpik 2012 bagi Zon Asia bakal berlangsung di Rumah Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) di Bukit Jalil.
Menurut Subahan, sasarannya itu bukanlah diletakkan secara ‘suka-suka’ tetapi keyakinan tersebut dinyatakan berdasarkan prestasi dan kemampuan dimiliki skuad kebangsaan yang dibimbing K. Rajagobal.
“Bagi saya, kita sudah lama menanti tarikh 30 Mac (hari ini) dan tak sabar untuk mengetahui siapa yang bakal ditemui pada pusingan pertama dan kedua.
“Siapa yang akan diundi bertemu kita tidak menjadi masalah kerana saya yakin Malaysia mampu memberi tentangan dan akan layak ke pusingan kedua,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.
Bagaimanapun, Subahan tetap realisitik bahawa untuk melangkah jauh dalam saingan Kelayakan Piala Dunia 2014 sesuatu yang sukar sambil terus berpegang kepada sasaran jangka panjang untuk layak ke pusingan akhir Piala Asia 2015.
“Untuk layak ke Piala Dunia 2014 memang terlalu berat tetapi kita akan gunakan perlawanan kelayakan ini sebagai pendedahan dan persiapan untuk mempertahankan kejuaraan pada Sukan SEA 2011 dan Piala Suzuki AFF 2012 serta mara ke Piala Asia 2015.
“Mungkin orang kata saya tidak cukup yakin dengan kemampuan pasukan tetapi saya tetap juga berharap kita mampu mencipta kejutan apabila bertemu pasukan handalan pada pusingan kedua nanti,” jelasnya.
Untuk pusingan pertama Kelayakan Piala Dunia 2014, skuad kebangsaan bakal menentang sama ada Afghanis- tan, Kemboja, Nepal, Bangladesh, Sri Lanka, Vietnam, Mongolia, Pakistan, Palestin, Timor Leste, Macau, Taiwan, Myanmar, Filipina atau Laos.
Bagi pusingan kedua Kelayakan Olimpik 2014 pula, skuad bawah 22 tahun negara yang menyingkirkan Pakistan pada pusingan pertama berkemungkinan bertemu Korea Selatan, Australia, China, Jepun, Iraq, Bahrain, Qatar, Arab Saudi, Korea Utara, Syria, Lebanon atau Uzbekistan.
Bagi undian Kelayakan Piala Dunia 2014, Subahan yang juga Naib Presi- den Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) akan hadir untuk mencabut undi.
Seorang lagi Naib Presiden FAM, Datuk Afandi Hamzah selaku pengurus skuad Olimpik kebangsaan bimbingan Ong Kim Swee pula akan mencabut undi untuk Kelayakan Olimpik 2012.




sumber>
kosmo!



No comments:

PUSH