Remaja 17 tahun ??? weird ,,


KHAGENDRA THAPA MAGAR
MANILA - Seorang remaja yang berumur 17 tahun, Junrey Balawing dari wilayah Zamboanga del Norte di sini bakal mencatat rekod sebagai lelaki paling kecil di dunia dengan memiliki ketinggian cuma 55.9 sentimeter (sm), lapor sebuah akhbar semalam.
Ketinggian Junrey yang lebih rendah berbanding kanak-kanak berusia setahun membuatkan dia akan memecahkan rekod terbaru dunia apabila umurnya meningkat 18 tahun pada 12 Jun ini.
Remaja itu masih berusaha untuk berjalan dengan normal kerana dia sukar berdiri dalam tempoh yang lama.
"jika saya merupakan lelaki paling kecil di dunia, ia akan menjadi sesuatu yang amat hebat," katanya.
Junrey bagaimanapun bangga apabila bercakap tentang ketinggiannya bakal mencatat rekod dunia
Remaja itu tinggal di rumah bersama ibunya, Concepcion semasa tiga adik beradiknya, Jaycel, 13, Jay-art, 11 dan Jeanritch, 6 pergi ke sekolah.
Menurut Concepcion, 35, anaknya itu memerlukan perhatian setiap hari kerana dia hanya boleh berjalan dengan bantuan orang lain seperti bapanya, Reynaldo, 37.
Bapanya itu merupakan seorang tukang besi dan jarang berada di rumah atas urusan kerja.
Concepcion hanya menyedari tentang pembesaran anak lelakinya yang terbantut semasa umurnya hampir dua tahun.
"Dia (Junrey) selalu sakit dan kami perasan dia tidak membesar. Justeru, kami membawa dia menemui doktor dan malangnya doktor tidak boleh melakukan apa-apa," jelasnya.
Menurut Concepcion, apabila Junrey meningkat umur 12 tahun, doktor yang sama menyarankan mereka untuk memberi vitamin kepada anaknya.
Namun, mereka tidak berkemampuan untuk membeli vitamin.
"Walaupun Junrey bersaiz kecil, dia masih mempunyai selera makan seperti dia memakan kepingan roti dan jagung," ujarnya yang masih menyimpan sijil kelahiran anaknya yang dibuktikan lahir pada tahun 1993.
Rekod terkini lelaki paling kecil di dunia dipegang oleh Khagendra Thapa Magar dari Kathmandu,Nepal dengan ketinggian 60.96sm.- Agensi




sumber > kosmo!








No comments:

PUSH