Kenali Sahabat Yang Membosankan


Jom kita kenali sifat-sifat individu yang sering membuatkan kita merasa kurang senang bila berdampingan dengannya!

1. Dalam ramai-ramai rakan yang kita ada, pasti ada di kalangan mereka yang memiliki kepakaran atau kepandaian dalam bidang-bidang tertentu. dalam kebijaksanaannya itu, wujud juga sifat ego yang menyebabkan mereka terlalu sukar untuk menerima pandangan orang lain. apabila ada individu yang mendekati atau ingin bekerjasama dengannya, si dia sering menguasai keadaan dan membuat rakan-rakan di sekelilingnya tidak selesa dengannya. individu sebegini sering kita labelkan sebagai ‘poyo’ atau ‘macam bagus.’ walhal, belum tentu idea yang dilontarkannya itu terbukti 100 peratus bernas. agar diri kamu tidak dikategorikan dalam kelompok ini, pastikan kamu tidak berasa takut untuk memberi komen atau melontarkan idea pada masamasa yang diperlukan.

2. Ada juga rakan kita yang gemar dipuji dan selalu berusaha agar prestasi kerjanya sentiasa mendapat perhatian pihak atasan. lebih menyakitkan lagi, individu daripada kategori ini juga gemar mengakui pekerjaan orang lain sebagai hasil usahanya sendiri. bagi individu dari kategori ini pula, kita melabelkannya sebagai individu yang gila kuasa. hakikatnya, tidak semua prestasi kerja yang ditonjolkannya itu datangnya daripada hasil usaha individu itu sendiri. sebaliknya, itu semua adalah hasil kerjasama dan bantuan rakan-rakannya yang lain.

3. Kita juga kerap berhadapan dengan rakan yang gemar mengganggu ketenteraman rakan-rakan yang lain. contohnya, gemar mendengar mp3 dengan kuat sehingga mengganggu ketenangan orang di sekelilingnya. dalam situasi ini, kamu perlu bijak membezakan antara persekitaran awam dengan ruang peribadi. ketika berada di tempat awam, jangan kamu fikir bahawa orang lain akan selalu suka dan selesa dengan kesenangan kamu. Jika kamu suka mendengar lagu-lagu kegemaranmu sambil bekerja gunakanlah ‘headphone’ kerana belum tentu orang lain akan berasa selesa untuk berkongsi kegemaran itu bersama-sama dengan kamu.


sumber>




No comments:

PUSH